Bezoekers welkom: nieuwe Grimbergen Experience opent de deuren

Een nieuwe zinnenprikkelende belevingsreis door de 900-jarige geschiedenis van Grimbergen en de brouwkunst van het heerlijke, internationaal gelauwerde Belgische bier.

GRIMBERGEN – Vandaag onthult de Brouwerij van de abdij van Grimbergen, bekend om zijn niet te versmaden bieren, een gloednieuw interactief bezoekerscentrum, 'Grimbergen Experience', binnen de muren van de abdij. ​

De Grimbergen Experience nodigt de bezoeker uit om de rijke wereld van het Belgisch bier binnen te stappen en neemt hem mee op een reis door de geschiedenis van de abdij van Grimbergen en een fascinerende wereld van smaken, ambacht en innovatie. Zo krijgt de bezoeker een beeld van de brouwkunst die door de eeuwen heen door de paters op de historische site werd beoefend.

De Experience is ingericht op een mezzanine die uitkijkt op de brouwerij van de abdij. Bij binnenkomst krijgen bezoekers een badge die ze doorheen het digitale parcours kunnen gebruiken zodat ze het maximum uit hun bezoek aan de Experience kunnen halen.

Op hun ontdekkingsreis krijgen ze een inkijk in het brouwproces dat de traditionele recepten uit de historische boeken van de bibliotheek van de abdij combineert met innovatieve technieken. Een perfecte mix die resulteert in exclusieve beperkte edities van de bieren.

De Experience is een plek waar men zich onderdompelt in een verborgen wereld van heerlijke smaken. Bezoekers krijgen gepersonaliseerde biertips op basis van hun bezoek aan de Experience, en zelfs de kans om hun perfecte bier te ontwerpen.

Ze komen er alles te weten over de uitgelezen ingrediënten zoals hop, waarvan sommige door de paters in de abdijtuinen worden geteeld. Ze ontdekken het hele brouwproces, van recept tot bottelen, en misschien ontmoeten ze provisor Karel Stautemas, de pater die verantwoordelijk is voor de brouwerij. ​

Pater Karel Stautemas, provisor en brouwer van de abdij: "Het zijn opwindende tijden voor Grimbergen. We hebben een visueel rijke ervaring gecreëerd die een beeld geeft van het brouwerfgoed van de abdij van Grimbergen, de paters en de bredere Grimbergen-gemeenschap. De bezoeker wordt ondergedompeld in een wereld van smaak en leert zo van alles bij over Belgisch bier in het algemeen en het Grimbergen abdijbier in het bijzonder. Het is hier, in het hart van Grimbergen, dat we onze heerlijke bieren maken en nieuwe smaken verkennen. Ik kijk ernaar uit om ons verhaal met heel veel bezoekers te delen!" ​
Stephen Stringer, Vice President Craft, Specialty & Alcohol-Free Brews bij Carlsberg, over de opening van de nieuwe Grimbergen Experience: "Het is een genoegen de opening bij te wonen van de nieuwe Grimbergen Experience, die zo mooi in elkaar steekt. De Experience neemt je mee op ontdekkingsreis in de wereld van Belgische bier. Naast het verhaal van Grimbergen krijg je ook een beeld van onze passie voor het zoeken naar telkens nieuwe smaken om een uitzonderlijk bier te creëren. Ik hoop dat de vele liefhebbers van Grimbergenbier in groten getale zullen langskomen om te genieten van deze heel bijzondere ervaring."
Etienne Bachellier, Marketing Director bij Alken-Maes: “Het doel van het belevingscentrum is om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Om de bezoeker mee te nemen in de ontdekkingstocht van de brouwer die experimenteert en op zoek gaat naar nieuwe combinaties en smaken. We zijn bijzonder fier op de weg die we afgelopen jaren hebben afgelegd met de abdij en met de mensen van Carlsberg om dit samen te realiseren.”

Bezoekers van de Grimbergen Experience kunnen een gids boeken die een schat aan informatie zal delen over de geschiedenis van Grimbergen en het brouwproces en die een rondleiding zal geven in de abdijtuinen. En uiteraard wordt het bezoek afgesloten met een bierproeverij.

Om het helemaal compleet te maken, kun je in het Fenikshof, het restaurant van de abdij van Grimbergen, niet alleen genieten van exclusieve Grimbergenbieren van 't vat, maar ook van gerechten die er perfect bij passen. ​

De opening van de nieuwe Grimbergen Experience komt er een jaar nadat Grimbergen een brouwerij opende in de abdij en het bekende bier na een eeuwenlange onderbreking opnieuw binnen de abdijmuren begon te brouwen.

De Grimbergen Experience is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de abdij van Grimbergen en Carlsberg Group, de wereldwijde licentiehouder van Grimbergen en Alken-Maes die de Grimbergenbieren voor de Belgische markt brouwt en verdeelt.

Voor meer informatie over de Grimbergen Experience, de brouwerij van de abdij van Grimbergen en de Grimbergenbieren, surf naar grimbergen.com.

INFO VOOR REDACTEURS:

Voor meer informatie over Grimbergen en de nieuwe Abdijbrouwerij, surf naar grimbergen.com.

• De Grimbergen Experience bevindt zich aan de Abdijstraat 20 te 1850 Grimbergen en is bereikbaar met bus, trein en auto.
  • De Grimbergen Experience ligt op 40 minuten met de trein van het Centraal Station van Brussel; op 30 minuten met de auto van Brussel en op slechts 15 minuten met de taxi vanaf de luchthaven van Zaventem.
  • Bezoekers kunnen tickets en/of rondleidingen boeken op www.grimbergen.com. Tickets zijn ook verkrijgbaar bij Fenikshof, het café-restaurant van de abdij van Grimbergen. In de prijs van het ticket is een bierproeverij inbegrepen.

De hoge resolutie beelden kunnen gedownload worden in de Grimbergen newsroom.

Voor meer informatie, contacteer: [email protected] / ​T : 0032 493 51 61 12

of neem contact met:

Francine De Caluwe

oona agency Antwerp
Sofie Pintens

oona agency Antwerp

Persberichten in je mailbox

Over Grimbergen

Grimbergen wordt al sinds 1128 met passie gebrouwen. Het biermerk omvat een reeks bekroonde premium bieren van Belgische makelij. Het dankt zijn bijnaam – Het Bier van de Feniks – aan de Abdij van Grimbergen die na drie verwoestende branden telkens herrees uit de assen. De bieren in het assortiment van Grimbergen zijn het resultaat van negen eeuwen experimenteren en perfectioneren van het brouwproces. De smaak van Grimbergen is rijkelijk en karaktervol, fruitig en kruidig. En dat over alle varianten heen, van Grimbergen Blond en de meer moutige Grimbergen Dubbel tot de verfrissende Grimbergen Blanche om er enkele te noemen. www.grimbergen.com